Google

Centrum prasowe

  1. Wszystko o Google
  2. Centrum prasowe
  3. Komunikaty prasowe
  4. Informacja prasowa

Polacy najlepsi w Europie drugi raz z rzędu

Zespół studentów z SGH ponownie wygrał konkurs Google Online Marketing Challenge w Europie, a Polska jest krajem, z którego najwięcej zespołów dostało się do grona finalistów globalnego konkursu.

Warszawa, 23 lipca 2010 – Zespół studentów Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie już po raz drugi został europejskim zwycięzcą organizowanego przez Google światowego konkursu marketingu internetowego Online Marketing Challenge.

Konkurs jest ćwiczeniem odbywającym się w ramach zajęć na uczelni, umożliwiającym studentom zdobycie praktycznego doświadczenia w zakresie reklamy internetowej. Zespoły uczelniane otrzymały ekwiwalent 200 USD z przeznaczeniem na reklamę w programie Google AdWords™. Ich zadaniem było nawiązanie współpracy z lokalną firmą i opracowanie dla niej skutecznej kampanii marketingowej w internecie. Konieczne było przygotowanie strategii, przeprowadzenie kampanii, przeanalizowanie wyników i przedstawienie firmie rekomendacji działań w przyszłości.

Zespoły miały trzy tygodnie na wdrożenie strategii, która mogła być projektowana od 3 stycznia 2010, a następnie przesłanie raportu o kampanii do międzynarodowego jury składającego się z autorytetów akademickich z renomowanych uczelni na świecie. Specjalny algorytm stworzył ranking 150 czołowych zespołów z całego świata, uwzględniający efekty kampanii w zwiększaniu liczby kliknięć prowadzących do witryny, a także wartości konwersji i aktywności na stronie. Zgłoszenia 15 najlepszych zespołów, wśród nich aż dwóch z Polski poddano ostatecznej ocenie jury. W ścisłym finale, pośród najlepszych młodych marketerów na całym świecie, znalazł się też zespół z Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu, ale ostatecznie to studenci z warszawskiego SGH okazali się najlepszą drużyną w Europie.

Zwycięski zespół z SGH, w skład którego wchodzą Barbara Feliszek, Aleksandra Puchta, Antoni Rościszewski, Piotr Miąskiewicz, Marek Pyra, pracował nad kampanią szkoły tańca Riviera (www.taniec.net).

„Nasz zespół pokazał w kolejnej edycji Google Online Marketing Challenge, że nie ma sobie równych w Europie, Afryce i Bliskim Wschodzie. Zajęcie pierwszego miejsca wśród wszystkich drużyn Starego Kontynentu drugi raz z rzędu przez kolejną grupę studentów Szkoły Głównej Handlowej jest dowodem na to, że umiejętności praktyczne i wiedza naszych studentów cały czas utrzymują się na najwyższym światowym poziomie. Zespół wywiązał się z zadania znakomicie i został bardzo wysoko oceniony przez praktyków marketingu internetowego jak i przez wykładowców akademickich z różnych zakątków świata. Właśnie to pokazuje ich ogromną siłę jako młodych marketingowców, którzy wkroczą na rynek pracy z doświadczeniami godnymi pozazdroszczenia” – powiedział Marcin Dudek, wykładowca na SGH, opiekun zwycięskiego zespołu. „Moi podopieczni udowodnili, że wiedza i ciężka praca nawet przy naprawdę małym budżecie, pozwalają przeprowadzić bardzo udane kampanie internetowe, a reklama kontekstowa to przyszłość reklamy internetowej”.

"Udział w projekcie uświadomił nam, jak skutecznym narzędziem w dotarciu do klientów jest dobrze zaprojektowana kampania w wyszukiwarce. Drużyna SGH przygotowała naprawdę niskokosztową i jednocześnie bardzo dopasowaną do naszych klientów kampanię” – powiedział Wiesław Pękała, właściciel szkoły tańca Riviera.

Antoni Rościszewski z zespołu SGH komentuje: „Z powodu panującej od pewnego czasu mody na taniec, wspieranej przez telewizyjne programy rozrywkowe, konkurowanie na rynku szkół tańca staje się coraz trudniejsze. Nasze podejście do klienta obejmowało opracowanie kompleksowej strategii marketingowej, obejmującej działania offline oraz online, maksymalnie wykorzystującej możliwości jakie daje SEM. Znalezienie najefektywniejszych słów kluczowych i faza testowania założeń kampanii były niezwykle pracochłonne. Musieliśmy dopracować do perfekcji wszystkie elementy kampanii oraz wykorzystać najnowsze możliwości oferowane przez systemy AdWords i AdSense, tak aby efektywnie wykorzystać dostępny budżet. Za główny cel kampanii przyjęliśmy przełamanie sezonowości, jaka charakteryzuje zapisy do szkoły tańca Riviera. Osiągnęliśmy go poprzez promocję nowych styli tańca oraz dotarcie do ściśle określonych grup docelowych, takich jak narzeczeni, czy single. Z punktu widzenia systemów reklamowych Google szczególnie interesujące okazało się wykorzystanie kanału YouTube jako narzędzia promocji nowego stylu tańca Zumba oraz przeprowadzenie osobnej kampanii w polskich serwisach społecznościowych skierowanej do matek z dziećmi. Dzięki udziałowi w konkursie zdobyliśmy wiedzę i umiejętności pozwalające tworzyć profesjonalne kampanie z wykorzystaniem najnowszych trendów w marketingu wyszukiwarek.”

Konkurs Online Marketing Challenge jest obecnie jednym z największych na świecie konkursów uniwersyteckich – w rywalizacji udział wzięło 3000 zespołów z 65 krajów. 12 miesięcy temu, w drugiej edycji, 2187 zespołów reprezentowało 57 państw. Światowym zwycięzcą tegorocznej edycji jest zespół z Uniwersytetu Zachodniej Australii.

„W trzecim roku istnienia konkursu odnotowaliśmy zarówno wzrost liczby zespołów o rekordowe 39%, jak i jeszcze lepszą jakość zgłoszeń konkursowych, a kolejne 12 000 studentów z całego świata poznało siłę internetu, jako narzędzia reklamowego dla sektora SMB” – powiedział Alex Gibelalde z Google, organizator konkursu. Na tym tle świetnie wypadła Polska, z której najwięcej zespołów dostało się do grona finalistów. “Przy tworzeniu kampanii, zespoły z Polski wykazały się ogromną wiedzą teoretyczną jak i praktyczną. Polska jest krajem, z którego najwięcej zespołów dostało się do grona finalistów. Widać jak dobrą pracę w tym zakresie wykonały polskie uczelnie, czego najlepszym przykładem jest warszawskie SGH, które zostało zwycięzcą konkursu w regionie EMEA już drugi rok z rzędu” – dodał Alex Gibelalde.

“Zwycięski zespół z Polski stworzył kreatywną kampanię dla szkoły tańca i zapewnił klientowi pożądane rezultaty. Zespół składa się z osób o różnych zainteresowaniach, co nie przeszkodziło im w bardzo owocnej współpracy i dobrym wykorzystaniu czasu przeznaczonego na przygotowanie kampanii.” – dodaje Larry Neale, juror konkursu Google Online Marketing Challenge.

Zasady konkursu:

  1. Wykładowcy dzielili studentów na grupy, które otrzymały darmowe kupony na reklamę w Google AdWords w kwocie będącej odpowiednikiem 200 USD (około 135 EUR).
  2. Drużyny lub wykładowcy zapraszali do współpracy małą lub średnią firmę, zatrudniającą do 100 pracowników, która miała stronę internetową, ale nie korzystała aktualnie z programu AdWords. Każda grupa miała za zadanie współpracować z taką firmą przy zakładaniu konta i tworzeniu internetowej kampanii marketingowej.
  3. W trakcie trzech tygodni trwania konkursu grupy optymalizowały i dopracowywały swoje kampanie. Do ich zadań należało nadesłanie dwóch raportów – jednego przed rozpoczęciem działań, a drugiego po zakończeniu kampanii. Zgłoszenia podlegały ocenie, a zwycięzców wybrano na podstawie sukcesu prowadzonej przez nich kampanii oraz jakości raportów.
  4. Aby dać szansę udziału studentom z całego świata, czas trwania konkursu wyznaczono od 26 stycznia do 22 maja 2009 r. Poszczególne zespoły mogły wybrać trzy najbardziej im odpowiadające kolejne tygodnie w tym okresie.
  5. Więcej szczegółów znajduje się na stronie www.google.com/onlinechallenge

Reklama w internecie

Reklama online to skuteczny i niedrogi sposób, dzięki któremu firmy dowolnej wielkości mogą kierować ruch do swoich stron internetowych. Istnieje wiele wyszukiwarek, które oferują miejsca reklamowe. Jedną z najpopularniejszych form reklamy online są ogłoszenia tekstowe. Reklamy tekstowe w wyszukiwarce dopasowane są do zapytań wprowadzanych przez użytkowników. Oznacza to, że gdy użytkownik wpisze w swoim komputerze np. „tanie loty”, to zobaczy prawdopodobnie reklamy biur podróży lub linii lotniczych. Reklamodawcy korzystający z programu Google AdWords™ sami określają, ile chcą zapłacić za reklamę, zaś faktyczne opłaty ponoszą tylko wtedy, gdy internauta w nią kliknie. Oznacza to, że mają pełną kontrolę nad swoim budżetem reklamowym w internecie. Gdy użytkownik wpisuje zapytanie w polu wyszukiwania Google, wówczas na górze i po prawej stronie naturalnych wyników wyszukiwania pojawiają się dopasowane kontekstowo reklamy AdWords. Są one oznaczone etykietą „Linki sponsorowane”, która wyraźnie odróżnia je od linków organicznych.

Google Inc.

Innowacyjne technologie wyszukiwania firmy Google oferują milionom ludzi na całym świecie codzienny dostęp do informacji. Założona w 1998 r. przez doktorantów Uniwersytetu Stanforda Larry’ego Page’a i Sergeya Brina, firma Google jest dziś największą firmą internetową na wszystkich głównych rynkach globalnych. Program Google w zakresie reklamy w wyszukiwarkach przynosi wymierne rezultaty różnej wielkości firmom, a jednocześnie poprawia jakość korzystania z sieci przez jej użytkowników. Siedziba Google znajduje się w Dolinie Krzemowej; firma posiada biura w obu Amerykach, Europie i Azji. www.google.pl