Google

Centrum prasowe

  1. Wszystko o Google
  2. Centrum prasowe
  3. Komunikaty prasowe
  4. Informacja prasowa

Polacy najlepsi w Europie trzeci raz z rzędu

Studenci Szkoły Głównej Handlowej ponownie zwyciężyli w konkursie Google Online Marketing Challenge w Europie i są jednym z pięciu najlepszych zespołów globalnie.

Warszawa, 25 sierpnia 2011 – Zespół studentów Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie już po raz trzeci z rzędu został europejskim laureatem organizowanego przez Google światowego konkursu marketingu internetowego Online Marketing Challenge. Dodatkowo poznańscy studenci Informatyki Stosowanej z Wydziału Fizyki Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza dotarli do półfinału rywalizacji. Tegoroczna zwycięska drużyna Szkoły Głównej Handlowej to Anna Bowżyk, Marcin Pogroszewski, Łukasz Lewandowski i Karol Chilimoniuk. Opiekunem naukowym grupy był dr Tymoteusz Doligalski z Zakładu Wartości Klienta SGH.

Google Online Marketing Challenge jest jednym z największych światowych konkursów dla szkół wyższych, a jednocześnie corocznym ćwiczeniem z zakresu marketingu internetowego. Umożliwia studentom zdobycie praktycznego doświadczenia w zakresie reklamy online i prowadzenia kampanii z wykorzystaniem systemu reklamowego Google AdWords.

Zespoły mają za zadanie nawiązanie współpracy z lokalną firmą, opracowanie dla niej strategii marketingowej w internecie i przeprowadzenie skutecznej trzytygodniowej kampanii reklamowej AdWords za kwotę 200 USD, udowadniając, że przy tak niskim budżecie można w określonym czasie osiągnąć wymierne cele marketingowe. Uczestnicy, działający w maksymalnie sześcioosobowych zespołach, przygotowywali dwa raporty zawierające analizę działań firmy oraz konkurencji, audyt użyteczności strony internetowej oraz zalecali działania marketingowe na przyszłość.

Zwycięski zespół SGH wzorcowo przeprowadził kampanię firmy Adrenalina Park z Dolnego Śląska (www.adrenalina-park.pl). Celem projektu było poinformowanie potencjalnych klientów o ofercie oraz skłonienie ich do odwiedzenia strony www i rejestracji w celu uzyskania kuponu zniżkowego. W trakcie trzytygodniowej kampanii w wyszukiwarce komunikat reklamowy wyświetlony został 20 tysiącom osób, z czego co dziesiąta przeszła na stronę firmy, a 160 osób zarejestrowało się, aby otrzymać kupon zniżkowy. Jak podkreślają członkowie zwycięskiego zespołu, sama optymalizacja systemu AdWords (dobór słów kluczowych, targetowanie, teksty reklamowe, wysokość stawek za kliknięcie itd.) to nie wszystko:

Łukasz: Staraliśmy się wykorzystać niemal wszystkie dostępne narzędzia, jakie oddaje do dyspozycji system AdWords. Testowaliśmy optymalizatory, analizowaliśmy różnego typu raporty (np. na podstawie raportu lokalizacji wyeliminowaliśmy w trakcie kampanii miejscowości, w których zainteresowanie ofertą było najmniejsze), dbaliśmy o to, aby cały czas mieć odpowiednie benchmarki (a więc np. zawsze co najmniej dwa różne teksty reklamowe do testowania).

Ania: Bardzo ważna była złożona struktura naszej kampanii - zbudowana w oparciu o wcześniejsze, wnikliwe analizy. Wyszliśmy z założenia, że musimy rozpocząć dosyć szeroko tak, aby jak najszybciej zdobyć wiedzę o jakości ruchu jaki generują poszczególne słowa kluczowe. Dzięki temu mogliśmy w łatwy sposób wychwycić najbardziej efektywne frazy i szybko zoptymalizować kampanię, pauzując słowa i reklamy o najgorszych parametrach.

Karol: Oprócz samej optymalizacji AdWords równie dużą wagę przywiązywaliśmy do takich elementów jak audyt strony głównej Adrenalina Parku (poprawiliśmy jej przejrzystość, zaproponowaliśmy zmiany w układzie menu, zadbaliśmy o wagę grafik) czy optymalizacja stron docelowych. Trzykrotnie wprowadzaliśmy duże poprawki do naszej „chmurki”, czyli ruchomego elementu nad stroną, służącego do zapisania się po kupon zniżkowy (nasza konwersja). Dzięki tym zabiegom udało nam się znacząco podwyższyć współczynnik konwersji.

Marcin: Jak przystało na kampanię online, my również pracowaliśmy zdalnie. W zasadzie przez cały okres trwania konkursu przebywałem za granicą na wymianie studenckiej, dlatego nasze dyskusje i narady odbywały się przez Skype’a lub drogą mailową. Byliśmy ze sobą w stałym kontakcie. Sprawdziliśmy – w ciągu 3 miesięcy wysłaliśmy do siebie ponad tysiąc maili! Co więcej, Karola, który dołączył do naszego teamu jako ostatni, kiedy już byłem w Niemczech, poznałem osobiście dopiero po ogłoszeniu wyników konkursu.

dr Tymoteusz Doligalski: “Warto podkreślić, że w historii konkursu nie zdarzyło się jeszcze, aby studenci innej uczelni trzykrotnie zostali regionalnymi zwycięzcami. Tegoroczny zespół od początku charakteryzował się wysoką znajomością tematu i dużą samodzielnością działań.”

Decyzję o wyborze najlepszych drużyn podjęło jury złożone z autorytetów akademickich reprezentujących renomowane światowe uczelnie. Laureaci Google Online Marketing Challenge z SGH, oprócz prestiżu, w nagrodę otrzymają nowoczesne laptopy i odwiedzą siedzibę Google w Dublinie.

W tegorocznej rywalizacji wzięło udział 15 tysięcy uczestników z 70 krajów, tworzących w sumie 3082 zespoły. Światowym zwycięzcą tegorocznej edycji jest zespół z Uniwersytetu Houston w Stanach Zjednoczonych. Pełna lista laureatów Google Online Marketing Challenge 2011 znajduje się na stronie www.google.com/onlinechallenge/winners.html.

Reklama w internecie

Reklama online to skuteczny i niedrogi sposób, dzięki któremu firmy dowolnej wielkości mogą kierować ruch do swoich stron internetowych. Jedną z najpopularniejszych form reklamy online są ogłoszenia tekstowe w wyszukiwarce, dopasowane do zapytań wprowadzanych przez użytkowników (np. „tanie loty”). Reklamodawcy korzystający z programu Google AdWords™ sami określają, ile chcą zapłacić za reklamę, zaś faktyczne opłaty ponoszą tylko wtedy, gdy internauta w nią kliknie. Mają więc pełną kontrolę nad swoim budżetem reklamowym w internecie. Gdy użytkownik wpisuje zapytanie w polu wyszukiwania Google, wówczas na górze i po prawej stronie naturalnych wyników wyszukiwania pojawiają się dopasowane kontekstowo reklamy AdWords. Są one oznaczone etykietą „Linki sponsorowane”, która wyraźnie odróżnia je od linków organicznych.

Google Inc.

Innowacyjne technologie wyszukiwania firmy Google oferują milionom ludzi na całym świecie codzienny dostęp do informacji. Założona w 1998 r. przez doktorantów Uniwersytetu Stanforda Larry’ego Page’a i Sergeya Brina, firma Google jest dziś największą firmą internetową na wszystkich głównych rynkach globalnych. Program Google w zakresie reklamy w wyszukiwarkach przynosi wymierne rezultaty różnej wielkości firmom, a jednocześnie poprawia jakość korzystania z sieci przez jej użytkowników. Siedziba Google znajduje się w Dolinie Krzemowej; firma posiada biura w obu Amerykach, Europie i Azji. www.google.pl