Google

Centrum prasowe

  1. Wszystko o Google
  2. Centrum prasowe
  3. Komunikaty prasowe
  4. Informacja prasowa

Startuje laboratorium kosmiczne YouTube

YouTube wraz z Lenovo, Space Adventures i światowymi agencjami kosmicznymi ogłaszają konkurs Space Lab mający zainteresować uczniów nauką, technologią i kosmosem.

Warszawa, 12.10.2011 – YouTube oraz Lenovo, we współpracy ze Space Adventures i agencjami kosmicznymi: NASA, Europejską Agencją Kosmiczną (ESA) oraz Japońską Agencją Badań Kosmosu (JAXA), ogłaszają rozpoczęcie międzynarodowego konkursu YouTube Space Lab. Ogólnoświatowa inicjatywa skierowana jest do uczniów w wieku 14-18 lat. Konkursowe wyzwanie to opracowanie naukowego eksperymentu, który będzie można przeprowadzić w kosmosie. Dwa zwycięskie doświadczenia zostaną wykonane na pokładzie Międzynarodowej Stacji Kosmicznej, a transmisję na żywo będzie można obejrzeć na YouTube. Patronat nad akcją w Polsce objęła Minister Edukacji Narodowej, a partnerem jest Centrum Nauki Kopernik.

Zgłoszenia w konkursie będzie oceniało prestiżowe jury między innymi: wybitny profesor Stephen Hawking, doradcy NASA William Gerstenmaier (Associate Administrator for Human Exploration and Operations NASA) oraz Leland Melvin (Associate Administrator of Education NASA, były astronauta), astronauci Frank De Winne z ESA i Akihiko Hoshide z JAXA oraz założyciel Cirque du Soleil – Guy Laliberte. Swój wkład w wybór projektów będzie też miała społeczność YouTube.

Do 7 grudnia 2011 uczniowie należący do jednej z dwóch kategorii wiekowych – od 14 do 16 lat i od 17 do 18 lat -mogą, zarówno samodzielnie, jak i w zespołach (maksymalnie trzyosobowych) zamieszczać zgłoszenia na stronie YouTube.com/SpaceLab w formie nagrania wideo z opisem swojego eksperymentu.

W marcu 2012 r. sześciu finalistów z różnych regionów świata spotka się w Waszyngtonie, aby doświadczyć lotu w stanie nieważkości oraz odebrać laptopy Lenovo IdeaPad. Spośród finalistów zostanie wyłonionych dwóch zwycięzców, po jednym z każdej grupy wiekowej. Ich eksperymenty zostaną przeprowadzone na znajdującej się 400 km od Ziemi Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. Wykonywane doświadczenia będą transmitowane na żywo na YouTube. Ponadto, zwycięzcy będą mogli wybrać jedną z dwóch nagród. Pierwsza propozycja to wycieczka na wyspę Tanegashima w Japonii, gdzie zobaczą start statku kosmicznego, na pokładzie którego przeprowadzany zostanie ich eksperyment w kosmosie. Alternatywą będzie podróż do Rosji, gdzie po ukończeniu 18 lat zwycięzcy mogą odbyć jedyne w swoim rodzaju szkolenie dla astronautów w Star City – miejscu doskonalenia rosyjskich kosmonautów, a także wybrać się na wycieczkę VIP po Moskwie oraz otrzymać pamiątkowy kombinezon kosmiczny z własnym imieniem i nazwiskiem.

W Polsce do udziału w konkursie zachęca Centrum Nauki Kopernik. Misją Centrum Nauki Kopernik jest rozbudzanie ciekawości, wspomaganie samodzielnego poznawania świata i uczenia się. Projekt Space Lab doskonale wpisuje się w te założenia. Przywołuje trzy skojarzenia: młodzież szkolna, eksperymenty, kosmos. Poza udostępnianiem interaktywnych wystaw, Kopernik prowadzi liczne działania skierowane do szkół – aktywizujące zarówno nauczycieli jak i uczniów. Organizowane są konferencje, spotkania i warsztaty. W całym kraju działa około stu Klubów Młodego Odkrywcy – lokalnych ambasadorów Centrum, w których gimnazjaliści wraz z opiekunami samodzielnie przeprowadzają doświadczenia naukowe. Do końca tego roku w Koperniku zostaną otwarte także cztery profesjonalnie wyposażone laboratoria badawcze. Można w nich będzie samodzielnie wyprodukować mydło, wynaleźć alchemiczne złoto, a nawet stworzyć i zaprogramować osobistego robota. Centrum jest więc pełnym młodzieży miejscem eksperymentów. A gdzie kosmos? Niedaleko – w planetarium Niebo Kopernika, które przybliża zwiedzającym wszechświat i pozwala wznieść się ku gwiazdom. W ramach Space Lab Centrum Nauki Kopernik pokaże na YouTube serię filmów mówiących o wszechświecie i prezentujących eksperymenty, które mogą zainspirować uczestników konkursu.

Projekt Space Lab jest jednym z elementów szerszej oferty edukacyjnej YouTube, w ramach której powstał YouTube.com/EDU – szeroki zbiór wysokiej jakości filmów edukacyjnych przygotowanych przez nauczycieli różnych przedmiotów, YouTube.com/Teachers – zasób wskazówek dla nauczycieli, jak skutecznie wykorzystywać materiały wideo w ramach zajęć szkolnych, a także YouTube for Schools – nowy program pilotażowy mający ułatwić dostęp do YouTube w szkołach.

– Według nas niezwykle ważne jest przygotowywanie przyszłych pokoleń naukowców. Uruchomiliśmy Space Lab, aby każdy uczeń miał niezwykłą możliwość zaproponowania eksperymentu przeprowadzonego w przestrzeni kosmicznej, powiedział Zahaan Bharmal, Head of Marketing Operations, Europe, Middle East, and Africa w Google, który był pomysłodawcą akcji. – Kanał Space Lab będzie bazą Youtube, służącą społeczności do tworzenia, udostępniania i odkrywania najlepszych treści wideo związanych z nauką i badaniem kosmosu. Chcemy motywować uczniów do eksplorowania świata nauki, zarówno na Ziemi, jak i poza nią, zaczynając od wizyty w YouTube, a kończąc w kosmosie.

Partnerem konkursu Space Lab jest marka Lenovo – wiodący dostawca komputerów i tabletów, wpierający edukację zarówno rozwiązaniami technologicznymi, jak i poprzez zespół badawczy Lenovo Education Research Initiative (ERI). Wśród obecnych projektów ERI znajduje się m.in. Student Global Leadership Initiative, w ramach którego uczniowie z pięciu krajów współpracują ze sobą wirtualnie, korzystając z tabletów Lenovo, nad rozwiązywaniem energetycznych problemów Ziemi, czy projekt szkolenia nauczycieli w zakresie innowacyjnego zastosowania technik komputerowych w Bastow Institute.

– Od ponad 20 lat współpracujemy z instytucjami edukacyjnymi na całym świecie, aby usprawnić nauczanie i zdobywanie wiedzy za pomocą nowatorskich produktów technologicznych, które stanowią wirtualne połączenie szkolnych klas z globalnym zasobem wiedzy – powiedział Mike Schmedlen, Director of Worldwide Education w Lenovo. – Space Lab stanowi uzupełnienie naszych działań proedukacyjnych, dając nauczycielom na całym świecie wyjątkową możliwość zainspirowania uczniów do kreatywnego tworzenia i uczenia się oraz wspólnego rozwiązywania zagadek wszechświata.

***

Szczegóły konkursu:

Uczniowie zgłaszają 2-minutowe filmy wideo od teraz do 7 grudnia 2011. Materiał może zawierać proste objaśnienie eksperymentu, napisane na tablicy lub np. przedstawiać symulację doświadczenia w sali lekcyjnej. Każdy film musi zawierać obowiązkowo:

Kandydaci mogą zgłaszać maksymalnie trzy eksperymenty w jednej lub dwóch dziedzinach – biologia lub fizyka. Jury rozpatrywać będzie zgłoszenia w grupach regionalnych (Ameryka Północna i Południowa; Europa, Bliski Wschód i Afryka; Azja i Pacyfik). Nazwiska 60 finalistów (10 w każdej grupie wiekowej, w każdym regionie) ogłoszone zostaną 3 stycznia 2012. Od tego momentu głosować będzie także społeczność YouTube. Wyłonionych w ten sposób 6 zwycięzców regionalnych (po jednym w każdej grupie wiekowej z każdego regionu) pojedzie do Stanów Zjednoczonych, gdzie globalni zwycięzcy (dwie osoby lub zespoły, po jednym w każdej kategorii wiekowej) zostaną ostatecznie ogłoszeni w marcu 2012 r.

Więcej informacji na temat konkursu SpaceLab oraz szczegółowy regulamin znaleźć można na stronie YouTube.com/SpaceLab.

O YouTube

YouTube jest najbardziej popularną na świecie społecznością internetową pozwalającą milionom ludzi na odnajdywanie, oglądanie oraz dzielenie się oryginalnymi materiałami wideo. Serwis ma w Polsce ponad 11 mln użytkowników miesięcznie (PBI / Gemius Megapanel). YouTube jest rodzajem forum, na którym ludzie z całego świata mogą swobodnie kontaktować się, wymieniać opinie i myśli, szukać inspiracji oraz inspirować innych. Jest to jednocześnie platforma dystrybucji dla producentów i twórców oryginalnych treści, a także dużych i małych reklamodawców. Centrala YouTube LLC mieści się w San Bruno, w Kalifornii i stanowi część firmy Google Inc.

O firmie Lenovo

Lenovo jest firmą komputerową o przychodach 21 mld USD rocznie, obsługującą klientów w ponad 160 krajach świata. Jest trzecim co do wielkości producentem komputerów na świecie. W swojej działalności, której zasadniczym elementem jest tworzenie komputerów osobistych i przenośnych urządzeń internetowych, Lenovo kładzie nacisk na innowacyjność, efektywność dostaw oraz skuteczną realizację strategii. Utworzona po przejęciu IBM – firma Lenovo Group opracowuje, produkuje i wprowadza na rynek niezawodne, bezpieczne i łatwe w użyciu produkty komputerowe najwyższej jakości. Wśród linii produktowych znajdują się m.in. legendarne komputery dla firm Think i komputery dla użytkowników indywidualnych marki Idea, a także serwery, stacje robocze i przenośne urządzenia internetowe, w tym tablety i smartfony. Lenovo posiada centra badawcze w Yamato w Japonii, Pekinie, Szanghaju i Shenzhen w Chinach oraz Raleigh w Karolinie Północnej. Więcej informacji na stronie www.lenovo.com.

Tablet zainspirowany kosmosem

Od 1995 r. laptopy Lenovo Thinkpad odegrały kluczową rolę na pokładzie kilkudziesięciu misji promów kosmicznych NASA. Obecnie są używane przez przebywających w Międzynarodowej Stacji Kosmicznej astronautów. Jako upamiętnienie znaczenia rozwiązań Lenovo w kontekście eksploracji kosmosu oraz udziału w projekcie YouTube Space Lab, firma Lenovo wprowadza na rynek specjalną edycję Space Lab tabletu ThinkPad, skierowaną do miłośników kosmosu. Inspirowany astronautyką pakiet zawiera tablet ThinkPad 32 GB z fabrycznie zainstalowanymi aplikacjami dotyczącymi kosmosu i edukacji, plakietkę misji Międzynarodowej Stacji Kosmicznej, naklejkę Space Lab, torbę na ramię oraz słuchawki z funkcją redukcji szumów. Więcej informacji na stronie www.lenovo.com/spacelab.