Warszawa, 15 grudnia 2011 – Google prezentuje Zeitgeist 2011, czyli doroczne zestawienie haseł najczęściej wpisywanych oraz najszybciej zyskujących na popularności w wyszukiwarce Google w Polsce i na świecie w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy. Jest ono spojrzeniem na miniony rok ze zbiorowej perspektywy zainteresowań internautów, a jednocześnie swoistym barometrem najważniejszych wydarzeń i najgorętszych trendów.
W Polsce w 2011 roku hasłem najszybciej zyskującym na popularności był „kwejk”, czyli serwis satyryczny tworzony przez internatów. Na kolejnej pozycji znalazła się gra komputerowa „minecraft”, którą pasjonują się fani budowania i tworzenia wirtualnego świata. Wśród wyszukiwanych osób najbardziej rosło zainteresowanie Adele, a pierwszą Polką na tej liście okazała się Maja Sablewska.
Wyszukiwania najszybciej zyskujące na popularności w Polsce w 2011 roku:
Osoby najszybciej zyskujące na popularności
Google przygotował także zestawienia haseł o rosnącej popularności w Polsce dla kilku kategorii tematycznych, takich jak filmy, jedzenie, muzyka, sport, podróże, zwierzęta domowe, gry komputerowe i programy telewizyjne.
Filmy
Jedzenie
Muzyka
Sport
Podróże
Zwierzęta domowe
Gry komputerowe
Produkcje telewizyjne
W 2011 roku światowe rankingi w kategorii najszybciej zyskujących na popularności haseł otwiera Amerykanka Rebecca Black z piosenką „Friday”.
Hasła najszybciej zyskujące na popularności w 2011 roku na świecie:
Światowe i polskie listy popularnych haseł można znaleźć na stronie internetowej www.googlezeitgeist.com/pl
Co to jest Zeitgeist?
Pod koniec każdego roku Google przygotowuje zestawienie „Zeitgeist” (z jęz. niemieckiego: „zeit” – „czas” oraz „geist” – „duch”, czyli „duch czasu”), podsumowujące miliardy zapytań wpisywanych codziennie przez internautów w okno wyszukiwarki na całym świecie. Oprócz list wiodących wyszukiwań roku 2011, Google oferuje również kilka ogólnodostępnych narzędzi, takich jak Google Trends i Statystyki Wyszukiwarki Google, które umożliwiają samodzielne sprawdzenie zarówno globalnych, jak i regionalnych trendów w wyszukiwaniu w wybranym czasie, a nawet z prognozą na przyszłość.
Narzędzia Google nigdy nie pozwalają na identyfikację poszczególnych użytkowników, a badania są oparte na anonimowych i zbiorczych podsumowaniach frekwencji wyszukiwanego hasła w określonym przedziale czasowym. Szczegóły można znaleźć na stronie www.google.com/zeitgeist.
Etykiety: Poland press center, Polish