Warszawa, 17.01.2012 – YouTube, Lenovo i Space Adventures we współpracy z agencją kosmiczną NASA, Europejską Agencją Kosmiczną (ESA) oraz Japońską Agencją Badań Kosmosu (JAXA) opublikowały dziś listę sześćdziesięciu regionalnych finalistów YouTube Space Lab (youtube.com/spacelab) – ogólnoświatowego konkursu dla uczniów w wieku 14-18 lat, których zadaniem było opracowanie pomysłu na naukowy eksperyment możliwy do przeprowadzenia w przestrzeni kosmicznej. W finale konkursu znalazło się aż sześć zgłoszeń z Polski przygotowanych przez uczniów z Warszawy, Gdyni, Darłowa i Świdnika. Tym samym Polska znalazła się na trzecim miejscu pod względem liczby finalistów, tuż za Stanami Zjednoczonymi (dziesięć drużyn-finalistów) oraz Indiami (dziewięć drużyn).
Do konkursu zgłoszono tysiące filmów wideo z ponad 80 krajów – wyjątkowy wynik, biorąc pod uwagę poziom trudności zadania, jakim było opracowanie projektu eksperymentu, który faktycznie da się przeprowadzić w przestrzeni kosmicznej. Uczestnicy musieli nie tylko opisać swoje pomysły w zgłoszeniu wideo, ale również zaprezentować sposób, w jaki zostaną one wykorzystane przez wykwalifikowanych astronautów i naukowców w przestrzeni kosmicznej. Partnerem YouTube Space Lab w Polsce jest Centrum Nauki Kopernik, a patronat nad konkursem objęła Minister Edukacji Narodowej.
Począwszy od dzisiaj do 24 stycznia użytkownicy YouTube mogą głosować na najlepszy ich zdaniem finałowy eksperyment. Do wyłonienia zwycięzców zostali również zaproszeni znani naukowcy, tacy jak wybitny profesor Stephen Hawking, doradcy NASA William Gerstenmaier (Associate Administrator for Human Exploration and Operations NASA) oraz Leland Melvin (Associate Administrator of Education NASA, były astronauta), astronauci Frank De Winne z ESA i Akihiko Hoshide z JAXA oraz założyciel Cirque du Soleil – Guy Laliberte. Użytkownicy YouTube oraz jurorzy wybiorą sześciu regionalnych zwycięzców (po dwie drużyny z każdego z trzech regionów świata). Szczęśliwcy w marcu pojadą do Waszyngtonu na wielki finał YouTube Space Lab, podczas którego ogłoszone zostaną dwie zwycięskie drużyny.
Jesteśmy zachwyceni reakcją młodzieży na YouTube Space Lab – powiedział Zahaan Bharmal, szef marketingu Google na region Europy, Bliskiego Wschodu oraz Afryki, który był pomysłodawcą konkursu – Uczestnicy stanęli na wysokości zadania, prezentując wielką wyobraźnię, kreatywność i pasję. Naszym celem była aktywizacja młodych naukowców, a liczba zgłoszeń pokazuje, że się to udało. Dzisiejsi finaliści Space Lab to przyszli odkrywcy.
Olbrzymie zainteresowanie konkursem na całym świecie
Space Lab zaprosił początkujących naukowców w dwóch kategoriach wiekowych, 14-16 lat i 17-18 lat, pojedynczo lub w grupach do trzech osób, do umieszczenia na YouTube.com/SpaceLab zgłoszeń wideo opisujących eksperymenty. Kanał Space Lab, skupiający najlepsze filmy na temat kosmosu i nauki na YouTube, zanotował ponad 40 mln odsłon na całym świecie.
Około jedna trzecia uczestników konkursu pochodzi z Indii, zaś około 15% z USA. Pozostali to mieszkańcy Wielkiej Brytanii, Rosji, Izraela, Kanady, Hiszpanii, Włoch, Polski i Japonii. 78% zgłoszonych drużyn to młodzież w przedziale 14-16 lat, reszta zgłoszeń to osoby w wieku 17-18 lat. Prawie połowa pomysłów została zgłoszona przez pojedyncze osoby, reszta zgłoszeń pochodzi od zespołów składających się z dwóch lub trzech osób.
Space Lab skupia najzdolniejsze młode umysły na świecie. Jesteśmy pod ogromnym wrażeniem wszystkich zgłoszonych pomysłów – powiedział Michael Schmedlen, Director of Worldwide Education w Lenovo. – Zauważyliśmy również silną korelację pomiędzy zgłoszeniami a wynikami naszej globalnej ankiety Global Student Science and Technology Outlook, według której młodzież z krajów rozwijających, jak Indie, Meksyk czy Rosja, się jest bardziej zainteresowana rozwojem nauki niż uczniowie z krajów wysoko rozwiniętych.
W marcu sześciu finalistów z różnych regionów świata spotka się w Waszyngtonie, aby doświadczyć lotu w stanie nieważkości oraz odebrać laptopy Lenovo IdeaPad. Spośród finalistów jurorzy oraz internauci wyłonią dwóch zwycięzców, po jednym projekcie z każdej grupy wiekowej. Ich eksperymenty zostaną przeprowadzone na znajdującej się 400 km od Ziemi Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. Wykonywane doświadczenia będą transmitowane na żywo na YouTube. Ponadto, zwycięzcy będą mogli wybrać jedną z dwóch nagród. Pierwsza propozycja to wycieczka na wyspę Tanegashima w Japonii, gdzie zobaczą start statku kosmicznego, na pokładzie którego przeprowadzany zostanie ich eksperyment w kosmosie. Alternatywą będzie podróż do Rosji, gdzie po ukończeniu 18 lat zwycięzcy mogą odbyć jedyne w swoim rodzaju szkolenie dla astronautów w Star City – miejscu doskonalenia rosyjskich kosmonautów.
Finaliści z Polski
w przedziale wiekowym 14-16 lat:
w przedziale wiekowym 17-18 lat:
Pozostałe finałowe projekty z całego świata obejrzeć można na kanale youtube.com/SpaceLab.
Głosowanie internautów trwa od 17 do 24 stycznia.
YouTube jest najbardziej popularną na świecie społecznością internetową pozwalającą milionom ludzi na odnajdywanie, oglądanie oraz dzielenie się oryginalnymi materiałami wideo. Serwis ma w Polsce ponad 12 mln użytkowników miesięcznie (PBI / Gemius Megapanel). YouTube jest rodzajem forum, na którym ludzie z całego świata mogą swobodnie kontaktować się, wymieniać opinie i myśli, szukać inspiracji oraz inspirować innych. Jest to jednocześnie platforma dystrybucji dla producentów i twórców oryginalnych treści, a także dużych i małych reklamodawców. Centrala YouTube LLC mieści się w San Bruno, w Kalifornii i stanowi część firmy Google Inc.
Lenovo jest firmą komputerową o przychodach 21 mld USD rocznie, obsługującą klientów w ponad 160 krajach świata. Jest trzecim co do wielkości producentem komputerów na świecie. W swojej działalności, której zasadniczym elementem jest tworzenie komputerów osobistych i przenośnych urządzeń internetowych, Lenovo kładzie nacisk na innowacyjność, efektywność dostaw oraz skuteczną realizację strategii. Utworzona po przejęciu IBM – firma Lenovo Group opracowuje, produkuje i wprowadza na rynek niezawodne, bezpieczne i łatwe w użyciu produkty komputerowe najwyższej jakości. Wśród linii produktowych znajdują się m.in. legendarne komputery dla firm Think i komputery dla użytkowników indywidualnych marki Idea, a także serwery, stacje robocze i przenośne urządzenia internetowe, w tym tablety i smartfony. Lenovo posiada centra badawcze w Yamato w Japonii, Pekinie, Szanghaju i Shenzhen w Chinach oraz Raleigh w Karolinie Północnej. Więcej informacji na stronie www.lenovo.com
Space Adventures zajmuje się organizacją komercyjnych lotów w kosmos. Firma ma swoją siedzibę w Stanach Zjednoczonych oraz biuro w Moskwie. W swojej ofercie ma między innymi loty: do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej, wokół księżyca, w stanie nieważkości. Ponadto organizuje szkolenia astronautów. Więcej informacji na stronie www.spaceadventures.com
Etykiety: Poland press center, Polish