Polacy najlepsi na świecie
Zespół studentów Szkoły Głównej Handlowej Zwycięzcą Google Online Marketing Challenge
Warszawa, 8 sierpnia 2012 r. – Zespół studentów Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie wywalczył tytuł Globalnego Zwycięzcy w organizowanym przez Google światowym konkursie marketingu internetowego Online Marketing Challenge, pokonując ponad 11 tys. uczestników z 86 krajów. Zwycięski zespół tworzy grupa przyjaciół:
Piotr Wawrysiuk, Kamil Borkowski, Joanna Sakowska, Aneta Maliszewska oraz Łukasz Kanownik. Opiekunem naukowym grupy jest dr Tymoteusz Doligalski z Zakładu Wartości Klienta SGH. Budując kampanię marketingową w internecie z 330% zwrotem z inwestycji dla polskiej firmy Rowery Embassy, studenci z SGH stali się pierwszą drużyną z Europy w historii konkursu, która wywalczyła tytuł Globalnego Zwycięzcy.
Google Online Marketing Challenge jest jednym z największych światowych konkursów dla szkół wyższych, a jednocześnie corocznym ćwiczeniem z zakresu marketingu internetowego. Umożliwia studentom zdobycie praktycznego doświadczenia w zakresie reklamy online i prowadzenia kampanii z wykorzystaniem systemu reklamowego Google AdWords. Każdy z zespołów liczy od 3 do 6 studentów pracujących pod kierunkiem opiekuna-wykładowcy z uczelni, którą reprezentują.
Zespoły biorące udział w konkursie mają za zadanie nawiązanie współpracy z lokalną firmą lub organizacją pozarządową, która nie korzystała w ciągu ostatnich 6 miesięcy z reklamy AdWords. Studenci opracowują strategię marketingową uwzględniającą przeprowadzenie skutecznej trzytygodniowej kampanii reklamowej w wyszukiwarce. W ramach tegorocznej edycji konkursu zespoły miały do dyspozycji budżet na reklamę AdWords w wysokości 250 USD. Zespół z SGH współpracował z firmą Rowery Embassy z Warszawy rozpowszechniającą w Polsce kalifornijskie rowery Beach Cruiser.
W kampanii promocyjnej studenci skupili się na reklamie w wyszukiwarce internetowej. Tworzone reklamy tekstowe były dopasowane zarówno do treści wyszukiwanych przez internautów, jak i zawartości strony Rowery Embassy. Jako wsparcie kampanii wykorzystano YouTube, umieszczając tam specjalnie nakręcony film Rowery Made In Warsaw, który w ciągu 2 pierwszych tygodni został obejrzany ponad 4 tys. razy.
W wyniku realizacji zaplanowanych działań w ciągu trzech tygodni zwiększona została sprzedaż rowerów oraz rozpoznawalność marki. Z zainwestowanej w reklamę AdWords kwoty wygenerowany został zwrot z inwestycji w wysokości ponad 330%, a reklamy zostały wyświetlone ponad 38 000 razy. Uczestnicy konkursu po raz kolejny udowodnili, że przy niskim budżecie można w określonym czasie osiągnąć wymierne cele marketingowe. Wszystkie zespoły biorące udział w konkursie przygotowywały dwa raporty. Przed kampanią analizowano działania firmy i jej otoczenia biznesowego oraz tworzono zarys kampanii. Raport po kampanii obejmował podsumowanie osiągniętych rezultatów oraz rekomendacje marketingowe na przyszłość.
Właściciele Rowery Embassy deklarują: - Naszą ideą jest popularyzowanie beach cruiser'ów - amerykańskich rowerów miejskich na gruncie polskim i dodanie im wyjątkowego charakteru. Celem kampanii było zwiększenie sprzedaży poprzez poinformowanie klientów o naszej ofercie i zachęcenie do odwiedzenia strony. Jesteśmy bardzo zadowoleni. Cel kampanii reklamowej AdWords został osiągnięty, a wyniki sprzedaży przekroczyły oczekiwania.
Dr Tymoteusz Doligalski, opiekun grupy podkreśla: - Na sukces kampanii reklamowych w Internecie składa się wiele elementów. Umiejętne zarządzanie kampanią AdWords to przede wszystkim zrozumienie konsumentów, wyznaczenie właściwych celów, eksperymentowanie i ciągła optymalizacja.
Uczestnicy zespołu dodają i podpowiadają uczestnikom kolejnych edycji:
Asia: - Niszowy rynek rowerów cruiser i ich niepowtarzalność sprawiły, że promocja stanowiła dla nas ciekawe wyzwanie.
Łukasz: - Konkurs był doskonałą okazją do połączenia zabawy ze zdobywaniem umiejętności praktycznych. Jak pokazują wyniki z ostatnich lat w polskich studentach drzemie ogromy potencjał. Wystarczy podjąć wyzwanie!
Piotrek: - Prócz samej wiedzy o marketingu w Internecie, zyskaliśmy ogromną pewność siebie. Zaczynaliśmy praktycznie z zerową wiedzą o AdWords, a dzięki pracy i zaangażowaniu osiągnęliśmy mistrzostwo.
Kamil: - Światowa wygrana to duży prestiż i przepustka do niezapomnianej przygody.
Aneta: - Już na początku na uczestników konkursu czeka prawdziwe wyzwanie - wybór firmy do współpracy. Ważne jest, aby móc podjąć ścisłą współpracę i być w stałym kontakcie. Koniecznie trzeba ustalić cel nadrzędny kampanii oraz zastanowić się nad jej dokładną strukturą. Kolejny krok to podział obowiązków i rozplanowanie w czasie. Do tego wymiana poglądów, burze mózgów i zaangażowanie. Nasze zaangażowanie w pracę nad konkursem spowodowało, że sukcesy odnoszone w kampanii dawały nam ogromną satysfakcję.
Studenci SGH po raz czwarty zostali laureatami konkursu. Wcześniej grupy uczestników z tej samej uczelni trzykrotnie pokonały zespoły z Europy. W tym roku po raz pierwszy zostali Globalnym Zwycięzcą. Dr Doligalski zaznacza: - Seria zwycięstw studentów SGH pokazuje, że formalna edukacja ekonomiczna, obejmująca pewną dawkę teorii i przedmiotów ilościowych, sprawdza się w rozwiązywaniu problemów biznesowych. Potwierdza to skład tegorocznego zespołu: dwie osoby studiowały zarządzanie, trzy metody ilościowe w ekonomii i systemy informacyjne. Jeden ze studentów studiował dodatkowo finanse i rachunkowość.
Decyzję o wyborze najlepszych drużyn podjęło jury złożone z autorytetów akademickich reprezentujących renomowane światowe uczelnie. Globalny Zwycięzca Google Online Marketing Challenge z SGH w nagrodę odwiedzi główną siedzibę Google w Mountain View w Kaliforni, każdy z uczestników otrzyma także laptopa i inne nagrody rzeczowe.
W tegorocznej rywalizacji wzięło udział ponad 11 tysięcy uczestników z 86 krajów. Pełna lista laureatów Google Online Marketing Challenge 2012 znajduje się na stronie
http://www.google.com/onlinechallenge/winners.html .
Reklama w wyszukiwarce
Reklama w wyszukiwarce to skuteczny i niedrogi sposób, dzięki któremu firmy dowolnej wielkości mogą kierować ruch do swoich stron internetowych. Reklama w wyszukiwarce to nic innego jak ogłoszenia tekstowe dopasowane do zapytań wprowadzanych przez użytkowników (np. „tanie loty”). Reklamodawcy korzystający z programu Google AdWords sami określają, ile chcą zapłacić za reklamę, zaś faktyczne opłaty ponoszą tylko wtedy, gdy internauta w nią kliknie i przejdzie na stronę internetową reklamodawcy. Mają więc pełną kontrolę nad swoim budżetem reklamowym w internecie. Gdy użytkownik wpisuje zapytanie w polu wyszukiwania Google, wówczas na górze i po prawej stronie naturalnych wyników wyszukiwania pojawiają się dopasowane kontekstowo reklamy AdWords. Są one oznaczone etykietą Linki sponsorowane, która wyraźnie odróżnia je od linków organicznych.
Google Inc.
Innowacyjne technologie wyszukiwania firmy Google oferują milionom ludzi na całym świecie codzienny dostęp do informacji. Założona w 1998 r. przez doktorantów Uniwersytetu Stanforda Larry’ego Page’a i Sergeya Brina, firma Google jest dziś największą firmą internetową na wszystkich głównych rynkach globalnych. Program Google w zakresie reklamy w wyszukiwarkach przynosi wymierne rezultaty różnej wielkości firmom, a jednocześnie poprawia jakość korzystania z sieci przez jej użytkowników. Siedziba Google znajduje się w Dolinie Krzemowej; firma posiada biura w obu Amerykach, Europie i Azji. www.google.pl
Kontakt dla mediów:
press-pl@google.com
Etykiety: Poland press center, Polish