Dzięki internetowi polskie firmy mogą podbijać świat
Lokalna firma z Katowic lub Torunia może z
powodzeniem zostać liderem swojej branży w Brazylii albo sprzedawać produkty
klientom z Australii. Dzięki Internetowej Rewolucji bez Granic, polscy przedsiębiorcy
mają dziś możliwość rozwoju na zagranicznych rynkach na niespotykaną dotąd
skalę.
Warszawa,
11.12.2012 Wystartowała Internetowa Rewolucja bez Granic, akcja, dzięki której firmy z
obszaru MŚP mogą zaistnieć na zagranicznych rynkach. Teraz w ramach Internetowej
Rewolucji każda mała i średnia firma może bezpłatnie przetłumaczyć kampanię reklamową
na jeden z 26 języków, otrzymać darmowe wsparcie ekspertów przez 3 miesiące i
za darmo założyć stronę w domenie .eu. Nowe, zaprezentowane dzisiaj, wyniki
badań pokazują szanse jakie daje polskim małym i średnim firmom ekspansja
zagraniczna w internecie.
-Internet stwarza dogodne warunki
do ekspansji międzynarodowej – w szczególności dla małych i średnich
przedsiębiorstw. Z raportu IBnGR wynika, że polskie sklepy internetowe, które
odniosły sukces na rynkach zagranicznych, są zwykle małymi firmami operującymi
na rynkach niszowych – mówi Krzysztof Łapiński, ekspert
Instytutu Badań nad Gospodarką Rynkową. Według zaprezentowanego dzisiaj raportu
IBnGR „Działalność transgraniczna polskich sklepów internetowych”, aż 68% firm
przyjmujących zamówienia z innych krajów UE przez internet to firmy małe,
średnie stanowią 26%, a duże obsługują jedynie 6% zamówień zagranicznych
online.
Tymczasem,
jak wynika z raportu BCG „Polska Internetowa” wciąż ponad połowa małych i
średnich firm w Polsce nie postrzega internetu jako narzędzia dotarcia do
międzynarodowych klientów i nie jest świadoma możliwości promocyjnych, jakie
daje sieć.
Według
danych z najnowszego badania „Internetowa Rewolucja”, przeprowadzonego przez
Millward Brown SMG/KRC, wynika, że wykorzystanie internetu w działalności
eksportowej firm ciągle pozostawia wiele do życzenia. Przedsiębiorcy używają
internetu jedynie w podstawowym zakresie: co prawda 70% małych i średnich firm
posiada stronę internetową, ale okazuje się, że jedynie 31% z nich ma także jej
wersję w językach obcych. 93% eksportujących wykorzystuje w swojej działalności
e-mail, ale już tylko 42% przeszukuje zagraniczny internet, a zaledwie 6% firm
posiada sklep internetowy w języku obcym. Jednocześnie 55% firm nie korzysta z
internetowych tłumaczy, mimo, że słyszało o nich aż 85% firm.
Jeszcze
gorzej wygląda kwestia promocji zagranicą. Zaledwie 13% firm eksportujących
produkty bądź usługi reklamuje się w językach innych niż polski, co gorsza
jedynie 10% firm w ogóle planuje takie działania.
Tymczasem,
jak podkreśla Artur Waliszewski, dyrektor Google na Polskę i Europę
Środkowo-Wschodnią - Gospodarki Polski i
innych krajów w Europie Środkowo-Wschodniej napędzają małe i średnie firmy.
Internet stwarza im ogromne możliwości rozwoju, wchodzenia ze swoimi produktami
i usługami na zagraniczne, często bardzo lukratywne rynki. Ekspansja przez internet
to niższe bariery wejścia, łatwiejsze, precyzyjne dotarcie do konsumentów i
mniejsze ryzyko finansowe. W dodatku internet zmienia wiele modeli biznesowych,
pojawiają się nowe nisze, które można zapełnić. Firma z Polski ma w internecie
takie same szanse jak np. niemiecka czy brytyjska.
-Według najnowszych badań Lewiatana
polskie firmy z sektora MŚP bardzo ostrożnie podejmują działalność eksportową.
W latach 2012-13 tylko 11,6% z nich
eksportuje lub będzie eksportować swoje produkty i usługi. To poważny problem,
bo Polska gospodarka, aby nadal się szybko rozwijać, potrzebuje
umiędzynarodowienia - mówi Zbigniew Gajewski, zastępca
dyrektora generalnego PKPP Lewiatan.
Raport
„Działalność transgraniczna polskich sklepów internetowych” przedstawia
sytuację Polski na tle innych państw Unii Europejskiej. Biorąc pod uwagę odsetek
przedsiębiorstw, które otrzymały zamówienia online od klientów z innych krajów
UE w 2010 r., Polska znajduje się pod
koniec stawki, wyprzedzając jedynie Bułgarię i Rumunię i osiągając niezbyt
imponujący wynik 2,6%. W badaniu
przoduje Malta, gdzie aż 12% zamówień pochodzi z zagranicy, średnia dla UE
wynosi 4,9%.
Jest
wiele powodów, dla których polscy przedsiębiorcy nie chcą, boją się, czy po
prostu nie przychodzi im do głowy, że mogą zabiegać o zagranicznych klientów.
Według badania przeprowadzonego Millward Brown SMG/KRC „Internetowa Rewolucja”
firmy uważają, że są za małe, by podbijać zagraniczne rynki, mają zbyt małe
zasoby, a konkurencja za granicą jest zbyt duża. Przedsiębiorcy uważają też, że
nie mają kontaktów za granicą i boją się problemów językowych.
Tymczasem
podobne trudności dotyczą innych firm z Unii Europejskiej, a wiele z barier
firmy mogą przełamać wykorzystując dostępne narzędzia internetowe. W ramach Internetowej Rewolucji bez Granic
przedsiębiorcy mogą bezpłatnie stworzyć wizytówkę na Mapach Google,
profesjonalną stronę internetową w domenie .eu, jak
również wypróbować reklamę w wyszukiwarce w 26
językach obcych i bezpłatnie otrzymać wsparcie ekspertów Internetowej
Rewolucji aż przez 3 miesiące od uruchomienia kampanii. Przedsiębiorcy mogą też
bezpłatnie skorzystać z takich usług jak
Narzędzie Analizy Rynków czy Tłumacz Google, które pozwalają rozeznać się w
realiach rynków zagranicznych.
-Internetowa rewolucja trwa a
internetowa gospodarka nie zna granic. Dzięki internetowi wszyscy
przedsiębiorcy i klienci są obywatelami świata. Możesz być częścią tej
globalnej rewolucji i zyskać lub stać z boku, ale nie przekonasz się, co możesz
zyskać lub stracić dopóki nie spróbujesz - zachęca
Sebastian Christow, Dyrektor Departamentu Gospodarki Elektronicznej w
Ministerstwie Gospodarki.
Przykładem
efektywnego wykorzystania możliwości internetu w ekspansji zagranicznej jest
polski serwis eSKY.pl, który podbił brazylijski rynek turystyczny oraz internetowy
sklep Medieval-Market.com sprzedający stroje średnioweiczne, do którego
zgłaszają się klienci aż z Australii, Singapuru czy Nowej Zelandii.
O Internetowej Rewolucji
Internetowa
Rewolucja została ogłoszona w październiku 2009 r. W ramach akcji każda mała i
średnia firma w Polsce może za darmo zarejestrować adres internetowy (domenę),
stworzyć pierwszą stronę internetową, umieścić wizytówkę na internetowych
mapach, wypróbować kampanię reklamową w sieci oraz dowiedzieć się więcej o
obecności online i efektywnym wykorzystaniu internetu w swojej działalności.
Dzięki darmowemu pakietowi startowemu, wszystkie małe i średnie firmy w Polsce
mogą zaistnieć w internecie nic nie ryzykując i nic nie płacąc. Organizatorami
akcji są Google, home.pl i PKPP Lewiatan, a patronat nad nią objęło
Ministerstwo Gospodarki.
Ministerstwo Gospodarki
jest profesjonalną, skuteczną oraz wiarygodną, opartą na nowych technologiach
instytucją, która realizuje w dialogu z partnerami społecznymi politykę
gospodarczą rządu, także poprzez aktywne uczestnictwo w pracach Unii
Europejskiej oraz organizacji międzynarodowych. Misją Ministerstwa Gospodarki
jest stworzenie najlepszych w Europie warunków prowadzenia działalności
gospodarczej poprzez realizację priorytetów strategicznych takich jak:
wspieranie przedsiębiorczości, innowacyjności i konkurencyjności; wprowadzenie lepszych regulacji prawnych;
ustanowienie partnerstwa dla rozwoju gospodarczego; zwiększenia aktywności na
rynku międzynarodowym; zapewnienie bezpieczeństwa gospodarczego kraju i
wprowadzenie usprawnień administracyjnych.
Polska Konfederacja Pracodawców
Prywatnych Lewiatan zabiega o konkurencyjność polskiej
gospodarki i sukces polskich przedsiębiorstw. Skupia 59 branżowych i
regionalnych związków pracodawców oraz 24 członków indywidualnych – łącznie
reprezentuje 3500 firm, zatrudniających ponad sześćset pięćdziesiąt tysięcy
pracowników. Lewiatan stawia na wysoką jakość ekspertyzy prawnej i
ekonomicznej. Tworzą ją eksperci biura konfederacji we współpracy ze
specjalistami z firm członkowskich, wspierani przez grono wybitnych
specjalistów. PKPP Lewiatan jako jedyna polska organizacja pracodawców ma swoje
biuro w Brukseli i jest członkiem BUSINESSEUROPE, największej organizacji
pracodawców w Unii Europejskiej.
Google jest
globalnym liderem technologicznym, skupiającym się na dostarczaniu rozwiązań,
które ułatwiają ludziom dostęp do informacji. Innowacje Google w zakresie
wyszukiwania w internecie i reklamy sprawiły, że strona firmy jest
najpopularniejszym miejscem w sieci, a marka jedną z najbardziej
rozpoznawalnych na świecie.
home.pl to
największy dostawca usług internetowych dla małych i średnich przedsiębiorstw w
Europie Środkowo-Wschodniej. Firma specjalizuje się w hostingu serwisów
internetowych, systemów kont poczty elektronicznej oraz udostępnianiu aplikacji
biznesowych przez internet. Z jej usług korzysta ponad milion użytkowników.
home.pl jest największym Partnerem Naukowej i Akademickiej Sieci Komputerowej w
zakresie usług rejestracji domeny krajowej .PL. home.pl jest zdobywcą wielu
prestiżowych nagród i wyróżnień. Firma konsultingowa Deloitte uznała home.pl za
najszybciej rozwijającą się polską spółkę technologiczną w rankingu FAST50 CE.
home.pl stale współpracuje ze światowymi liderami technologicznymi w celu
rozwoju oferty. Do grona kluczowych partnerów firmy należą m.in. AMD, Google,
Microsoft. W roku 2009 firma otrzymała Złoty Laur Konsumenta oraz wdrożyła
standardy zarządzania bezpieczeństwem informacji ISO 27001.
Kontakt dla mediów:
press-pl@google.com
Etykiety: Poland press center, Polish