Google

Centrum prasowe

  1. Wszystko o Google
  2. Centrum prasowe
  3. Komunikaty prasowe
  4. Informacja prasowa

Dzięki internetowi polskie firmy mogą podbijać świat


Lokalna firma z Katowic lub Torunia może z powodzeniem zostać liderem swojej branży w Brazylii albo sprzedawać produkty klientom z Australii. Dzięki Internetowej Rewolucji bez Granic, polscy przedsiębiorcy mają dziś możliwość rozwoju na zagranicznych rynkach na niespotykaną dotąd skalę.

Warszawa, 11.12.2012 Wystartowała Internetowa Rewolucja bez Granic, akcja, dzięki której firmy z obszaru MŚP mogą zaistnieć na zagranicznych rynkach. Teraz w ramach Internetowej Rewolucji każda mała i średnia firma może bezpłatnie przetłumaczyć kampanię reklamową na jeden z 26 języków, otrzymać darmowe wsparcie ekspertów przez 3 miesiące i za darmo założyć stronę w domenie .eu. Nowe, zaprezentowane dzisiaj, wyniki badań pokazują szanse jakie daje polskim małym i średnim firmom ekspansja zagraniczna w internecie.

-Internet stwarza dogodne warunki do ekspansji międzynarodowej – w szczególności dla małych i średnich przedsiębiorstw. Z raportu IBnGR wynika, że polskie sklepy internetowe, które odniosły sukces na rynkach zagranicznych, są zwykle małymi firmami operującymi na rynkach niszowych – mówi Krzysztof Łapiński, ekspert Instytutu Badań nad Gospodarką Rynkową. Według zaprezentowanego dzisiaj raportu IBnGR „Działalność transgraniczna polskich sklepów internetowych”, aż 68% firm przyjmujących zamówienia z innych krajów UE przez internet to firmy małe, średnie stanowią 26%, a duże obsługują jedynie 6% zamówień zagranicznych online.

Tymczasem, jak wynika z raportu BCG „Polska Internetowa” wciąż ponad połowa małych i średnich firm w Polsce nie postrzega internetu jako narzędzia dotarcia do międzynarodowych klientów i nie jest świadoma możliwości promocyjnych, jakie daje sieć.

Według danych z najnowszego badania „Internetowa Rewolucja”, przeprowadzonego przez Millward Brown SMG/KRC, wynika, że wykorzystanie internetu w działalności eksportowej firm ciągle pozostawia wiele do życzenia. Przedsiębiorcy używają internetu jedynie w podstawowym zakresie: co prawda 70% małych i średnich firm posiada stronę internetową, ale okazuje się, że jedynie 31% z nich ma także jej wersję w językach obcych. 93% eksportujących wykorzystuje w swojej działalności e-mail, ale już tylko 42% przeszukuje zagraniczny internet, a zaledwie 6% firm posiada sklep internetowy w języku obcym. Jednocześnie 55% firm nie korzysta z internetowych tłumaczy, mimo, że słyszało o nich aż 85% firm. 

Jeszcze gorzej wygląda kwestia promocji zagranicą. Zaledwie 13% firm eksportujących produkty bądź usługi reklamuje się w językach innych niż polski, co gorsza jedynie 10% firm w ogóle planuje takie działania.

Tymczasem, jak podkreśla Artur Waliszewski, dyrektor Google na Polskę i Europę Środkowo-Wschodnią - Gospodarki Polski i innych krajów w Europie Środkowo-Wschodniej napędzają małe i średnie firmy. Internet stwarza im ogromne możliwości rozwoju, wchodzenia ze swoimi produktami i usługami na zagraniczne, często bardzo lukratywne rynki. Ekspansja przez internet to niższe bariery wejścia, łatwiejsze, precyzyjne dotarcie do konsumentów i mniejsze ryzyko finansowe. W dodatku internet zmienia wiele modeli biznesowych, pojawiają się nowe nisze, które można zapełnić. Firma z Polski ma w internecie takie same szanse jak np. niemiecka czy brytyjska.

-Według najnowszych badań Lewiatana polskie firmy z sektora MŚP bardzo ostrożnie podejmują działalność eksportową. W latach 2012-13 tylko 11,6%  z nich eksportuje lub będzie eksportować swoje produkty i usługi. To poważny problem, bo Polska gospodarka, aby nadal się szybko rozwijać, potrzebuje umiędzynarodowienia - mówi Zbigniew Gajewski, zastępca dyrektora generalnego PKPP Lewiatan.

Raport „Działalność transgraniczna polskich sklepów internetowych” przedstawia sytuację Polski na tle innych państw Unii Europejskiej. Biorąc pod uwagę odsetek przedsiębiorstw, które otrzymały zamówienia online od klientów z innych krajów UE w 2010 r.,  Polska znajduje się pod koniec stawki, wyprzedzając jedynie Bułgarię i Rumunię i osiągając niezbyt imponujący wynik 2,6%.  W badaniu przoduje Malta, gdzie aż 12% zamówień pochodzi z zagranicy, średnia dla UE wynosi 4,9%.

Jest wiele powodów, dla których polscy przedsiębiorcy nie chcą, boją się, czy po prostu nie przychodzi im do głowy, że mogą zabiegać o zagranicznych klientów. Według badania przeprowadzonego Millward Brown SMG/KRC „Internetowa Rewolucja” firmy uważają, że są za małe, by podbijać zagraniczne rynki, mają zbyt małe zasoby, a konkurencja za granicą jest zbyt duża. Przedsiębiorcy uważają też, że nie mają kontaktów za granicą i boją się problemów językowych.

Tymczasem podobne trudności dotyczą innych firm z Unii Europejskiej, a wiele z barier firmy mogą przełamać wykorzystując dostępne narzędzia internetowe. W ramach Internetowej Rewolucji bez Granic przedsiębiorcy mogą bezpłatnie stworzyć wizytówkę na Mapach Google, profesjonalną stronę internetową w domenie .eu, jak również wypróbować reklamę w wyszukiwarce w 26  językach obcych i bezpłatnie otrzymać wsparcie ekspertów Internetowej Rewolucji aż przez 3 miesiące od uruchomienia kampanii. Przedsiębiorcy mogą też bezpłatnie skorzystać  z takich usług jak Narzędzie Analizy Rynków czy Tłumacz Google, które pozwalają rozeznać się w realiach rynków zagranicznych.

-Internetowa rewolucja trwa a internetowa gospodarka nie zna granic. Dzięki internetowi wszyscy przedsiębiorcy i klienci są obywatelami świata. Możesz być częścią tej globalnej rewolucji i zyskać lub stać z boku, ale nie przekonasz się, co możesz zyskać lub stracić dopóki nie spróbujesz - zachęca Sebastian Christow, Dyrektor Departamentu Gospodarki Elektronicznej w Ministerstwie Gospodarki.

Przykładem efektywnego wykorzystania możliwości internetu w ekspansji zagranicznej jest polski serwis eSKY.pl, który podbił brazylijski rynek turystyczny oraz internetowy sklep Medieval-Market.com sprzedający stroje średnioweiczne, do którego zgłaszają się klienci aż z Australii, Singapuru czy Nowej Zelandii.

O Internetowej Rewolucji

Internetowa Rewolucja została ogłoszona w październiku 2009 r. W ramach akcji każda mała i średnia firma w Polsce może za darmo zarejestrować adres internetowy (domenę), stworzyć pierwszą stronę internetową, umieścić wizytówkę na internetowych mapach, wypróbować kampanię reklamową w sieci oraz dowiedzieć się więcej o obecności online i efektywnym wykorzystaniu internetu w swojej działalności. Dzięki darmowemu pakietowi startowemu, wszystkie małe i średnie firmy w Polsce mogą zaistnieć w internecie nic nie ryzykując i nic nie płacąc. Organizatorami akcji są Google, home.pl i PKPP Lewiatan, a patronat nad nią objęło Ministerstwo Gospodarki.

Nową ofertę Internetowej Rewolucji można znaleźć na stronie
www.internetowarewolucja.pl/bezgranic


Ministerstwo Gospodarki jest profesjonalną, skuteczną oraz wiarygodną, opartą na nowych technologiach instytucją, która realizuje w dialogu z partnerami społecznymi politykę gospodarczą rządu, także poprzez aktywne uczestnictwo w pracach Unii Europejskiej oraz organizacji międzynarodowych. Misją Ministerstwa Gospodarki jest stworzenie najlepszych w Europie warunków prowadzenia działalności gospodarczej poprzez realizację priorytetów strategicznych takich jak: wspieranie przedsiębiorczości, innowacyjności i konkurencyjności;  wprowadzenie lepszych regulacji prawnych; ustanowienie partnerstwa dla rozwoju gospodarczego; zwiększenia aktywności na rynku międzynarodowym; zapewnienie bezpieczeństwa gospodarczego kraju i wprowadzenie usprawnień administracyjnych.

Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych Lewiatan zabiega o konkurencyjność polskiej gospodarki i sukces polskich przedsiębiorstw. Skupia 59 branżowych i regionalnych związków pracodawców oraz 24 członków indywidualnych – łącznie reprezentuje 3500 firm, zatrudniających ponad sześćset pięćdziesiąt tysięcy pracowników. Lewiatan stawia na wysoką jakość ekspertyzy prawnej i ekonomicznej. Tworzą ją eksperci biura konfederacji we współpracy ze specjalistami z firm członkowskich, wspierani przez grono wybitnych specjalistów. PKPP Lewiatan jako jedyna polska organizacja pracodawców ma swoje biuro w Brukseli i jest członkiem BUSINESSEUROPE, największej organizacji pracodawców w Unii Europejskiej.

Google jest globalnym liderem technologicznym, skupiającym się na dostarczaniu rozwiązań, które ułatwiają ludziom dostęp do informacji. Innowacje Google w zakresie wyszukiwania w internecie i reklamy sprawiły, że strona firmy jest najpopularniejszym miejscem w sieci, a marka jedną z najbardziej rozpoznawalnych na świecie.

home.pl to największy dostawca usług internetowych dla małych i średnich przedsiębiorstw w Europie Środkowo-Wschodniej. Firma specjalizuje się w hostingu serwisów internetowych, systemów kont poczty elektronicznej oraz udostępnianiu aplikacji biznesowych przez internet. Z jej usług korzysta ponad milion użytkowników. home.pl jest największym Partnerem Naukowej i Akademickiej Sieci Komputerowej w zakresie usług rejestracji domeny krajowej .PL. home.pl jest zdobywcą wielu prestiżowych nagród i wyróżnień. Firma konsultingowa Deloitte uznała home.pl za najszybciej rozwijającą się polską spółkę technologiczną w rankingu FAST50 CE. home.pl stale współpracuje ze światowymi liderami technologicznymi w celu rozwoju oferty. Do grona kluczowych partnerów firmy należą m.in. AMD, Google, Microsoft. W roku 2009 firma otrzymała Złoty Laur Konsumenta oraz wdrożyła standardy zarządzania bezpieczeństwem informacji ISO 27001.

Kontakt dla mediów: 

press-pl@google.com