Blisko połowa polskich internautów nie może obejść się bez sieci podczas wakacji
Google prezentuje wyniki najnowszego badania „Internet w codziennym życiu”
Internet coraz częściej towarzyszy polskim internautom nie tylko w domu i pracy, ale także w czasie podróży - wynika z najnowszego badania przeprowadzonego na zlecenie Google. Internetowe narzędzia pomagają Polakom samodzielnie zorganizować sobie wakacje. Dzięki nim mogą obejrzeć okolice miejsca planowanego wyjazdu, przetłumaczyć podstawowe zwroty i odczytać egzotyczne menu, a także sprawdzić odległość między wybranymi lokalizacjami i dowiedzieć się, jak tam dojechać. Komputer to dzisiaj za mało dla podróżujących Polaków - internauci pokochali smartfony i tablety. Bez internetu nie wyobrażają sobie nawet pobytu na bezludnej wyspie.
Z internetem podróżowanie jest proste
Większość respondentów to osoby, które lubią podróżować i organizują swoje wyjazdy samodzielnie (51%). 25% badanych wyjeżdża za granicę 1-2 w roku, a 35% internautów tyle samo podróży odbywa po Polsce. Dzięki internetowi i specjalnym aplikacjom na telefon, zaplanowanie miejsca, trasy i atrakcji jest bardzo proste. 82% respondentów korzysta z Map Google, 66% sprawdza w internecie rozkłady jazdy, a Tłumacza Google używa 62%. Coraz popularniejsze jest również Google Street View, z którego korzysta 37% osób. Polacy coraz częściej korzystają z internetowych narzędzi również w czasie samej podróży. Dla prawie 90% ankietowanych Polaków Mapy Google są pomocne w planowaniu podróży zagranicznych, a dla zaledwie o 10% mniejszej liczby, w planowaniu podróży krajowych. Czego szukamy na Mapach Google? Zdecydowana większość, bo aż 80% badanych, sprawdza odległość między wybranymi lokalizacjami, ponad 60% otrzymuje wskazówki dojazdu, a blisko 60% chce zweryfikować wygląd okolic miejsca planowanego wyjazdu. Prawie połowa z polskich internautów korzysta także z funkcji Google Street View. Równie praktyczny okazał się być Tłumacz Google - aż 72% badanych Polaków używa go w planowaniu podróży zagranicznych, a 57% - podróży krajowych. Z wirtualnych map oraz tłumacza najczęściej korzystamy za pomocą smartfona (odpowiednio: 40% i 28%) oraz tabletu (odpowiednio: 38% i 26%).
Polscy internauci na bezludnej wyspie
Dzięki nowoczesnym technologiom łatwo nam odnaleźć się we Francji czy Kambodży, ale co by było, gdybyśmy nagle znaleźli się na bezludnej wyspie? 55% Polek chciałaby zabrałoby ze sobą przyjaciółkę (versus 47% panów). Co ciekawe, mężczyźni na pierwszym miejscu wymieniają urządzenie z dostępem do internetu (36% mężczyzn versus 20% kobiet). Co trzecia kobieta i co trzeci mężczyzna, kierując się praktycznym podejściem, nie zapomni również o nożu.
Internauci z Polski na tle pozostałych krajów
Oprócz Polski, badanie “Internet w codziennym życiu” zostało przeprowadzone w czterech innych krajach europejskich: Czechach, Rumunii, na Słowacji oraz na Węgrzech. Planując podróże ankietowani Europejczycy korzystają z Map Google (najchętniej Polacy i Słowacy - 82% i 79%) oraz z Tłumacza Google (najchętniej Słowacy i Polacy - 67% i 62%). Europejscy internauci chcieliby mieć dostęp do internetu nawet na bezludnej wyspie - na pierwszym miejscu wymienili go Rumuni, a Polacy i Węgrzy na drugim. Okazuje się jednak, że są też tacy, którzy od internetu wolą bardziej praktyczne przedmioty – Słowacy i Czesi w pierwszej kolejności zabraliby nóż i zapałki, a dopiero potem urządzenie z dostępem do sieci.
Inne wnioski z badania
- Aż 86% ankietowanych o poranku budzi muzyka z telefonu. Niemal połowa z nich rozpoczyna dzień od sprawdzenia informacji w sieci - 21% robi to tuż po przebudzeniu, 23% bez internetu nie wyobraża sobie porannej kawy, a 15% korzysta z sieci w transporcie publicznym.
- Polacy są coraz bardziej mobilni - 66% internautów posiada smartfon lub telefon z dostępem do internetu. Częściej używają ich mężczyźni (smartfon lub telefon z dostępem do internetu - 70% mężczyzn versus 62% kobiet, tablet - 29% mężczyzn versus 23% kobiet).
- Niemal 40% użytkowników używa w tym samym czasie dwóch urządzeń (multiscreening) - np. korzysta z sieci w telefonie podczas oglądania telewizji.
- 45% respondentów woli rozrywkę w internecie od oglądania telewizji. W sieci poszukujemy najczęściej: muzyki - teledysków (78%) i radia (60%), komedii (69%) oraz seriali (48%). 61% Polaków korzysta z internetowych przepisów kulinarnych. Już niespełna 15% osób czyta elektroniczne książki i czasopisma.
- Dla 72% respondentów najpopularniejszym serwisem wideo jest YouTube. Coraz większym powodzeniem cieszą się filmy “zrób to sam” - poszukuje ich 37% badanych[1] oraz przepisy kulinarne[2]. 27% osób, głównie młodych, subskrybuje co najmniej jeden kanał.
- Kobiety nieco częściej niż mężczyźni traktują internet jako platformę kontaktu z rodziną przyjaciółmi. Częściej wysyłają wiadomości tekstowe (72% kobiet versus 64% mężczyzn), udostępniają zdjęcia (56% kobiet versus 44% mężczyzn) i odwiedzają portale społecznościowe (78% kobiet versus 72% mężczyzn).
- 70% użytkowników internetu robi zakupy w e-sklepach - mężczyźni nieco częściej od kobiet.
- 64% respondentów przyznało, że wpisywało do wyszukiwarki swoje imię i nazwisko, niemal 40% interesowało się informacjami na temat szefa i kolegów z pracy, a 43% na temat swojego partnera.
O badaniu
Badanie zostało przeprowadzone przez IIBR (Interaktywny Instytut Badań Rynkowych) w ramach projektu “Internet in everyday life” realizowanego w 5 krajach: Polsce, Czechach, na Słowacji, na Węgrzech i w Rumunii. W badaniu wykorzystano metodę ankiety internetowej (CAWI). Analizą w każdym kraju objęto grupę 1000 osób w wieku 15 lat i więcej, korzystających regularnie z internetu.
[1] To tłumaczy rosnącą popularność takich kanałów na YouTube, jak np. 5 sposobów na. Kanał założony niespełna rok temu przez pięciu kolegów z Zielonej Góry pełen jest wskazówek dotyczących życia codziennego.
[2] Najpopularniejszymi kanałami kulinarnymi na YouTube są m.in.: PozytywnaKuchnia, Skutecznie TV i Kotlet TV.
Etykiety: Poland press center, Polish