Łódzkie murale oraz ponad 5000 innych zdjęć street artu z całego świata na Google Cultural Institute
Warszawa, 10.06.2014 r. - Murale i sztuka uliczna z całego świata są już dostępne na globalnej platformie
Google Cultural Institute. Nowy projekt
Street Art Project, który powstał w ramach
Google Art Project, zachowuje i udostępnia miłośnikom street artu sztukę murali z najdalszych zakątków globu, od Polski i Portugalii, przez Zjednoczone Emiraty Arabskie, aż po Chiny i Filipiny. Dzięki projektowi internauci będą mogli podziwiać nietrwałą i ulotną sztukę uliczną, kiedy tylko będą chcieli.
W Street Art Project zaangażowało się 30 partnerów z całego świata, którzy przygotowali prawie 100 wirtualnych wystaw i udostępnili ponad 5000 zdjęć w wysokiej rozdzielczości. Niektóre z udostępnionych dzieł sztuki ulicznej odzwierciedlają burzliwą historię krajów pochodzenia ich autorów np.
Mówiące Ściany w Buenos Aires oraz murale w
Chile. Inne obrazują polityczną sytuację danego kraju, jak np. murale z
Londynu i
Atlanty albo przedstawiają wyjątkowy styl każdego z artystów, jak np.
obszerne i sugestywne portrety zdjęciowe autorstwa JR,
zwierzęta Roa,
akwaforty autorstwa Vhilsa czy
surrealistyczne dzieła braci Os Gêmeos.
Wśród ekspozycji dostępnych w ramach Street Art Project znalazły się również dwie stworzone przez łódzką
Fundację Urban Forms.
Ideą pierwszej z wirtualnych wystaw Fundacji Urban Forms -
Urban Forms Gallery jest przedstawienie sztuki ulicznej, obecnej w publicznej przestrzeni Łodzi, do której dostęp będą mieli wszyscy internauci. Onlinowa galeria Urban Forms składa się głównie ze zdjęć wielkoformatowych obrazów malowanych bezpośrednio na elewacjach kamienic w centrum Łodzi, przez wybitnych artystów z całego świata.
Druga wystawa polskiego partnera dotyczy projektu
Ogarna. 2.0, który nawiązuje do gdańskiej tradycji malarstwa ściennego i stanowi kontynuację procesu odbudowy oraz przywracania dawnej świetności Głównego Miasta w Gdańsku po II Wojnie Światowej. Dekoracje artystyczne na elewacjach budynków wzdłuż ul. Ogarnej, przywracające jej dawny blask, stworzyła grupa czołowych polskich malarzy wielkoformatowych młodego pokolenia, realizujących swe prace na całym świecie:
Mariusz M-city Waras, Daniel Chazme,
Krzysztof Syruć, Wojciech Otecki, Bartek Świątecki, Cekas, Adam Romuald Kłodecki,
Maciej Pakalski i
Adam Cieślak.
Kiedy ulica jest Twoim płótnem, świat staje się jedną wielką, otwartą dla wszystkich, galerią. Ale te dzieła sztuki, które zdobią nasze ulice, nie zawsze są trwałe, dlatego jesteśmy bardzo zadowoleni ze współpracy z naszymi partnerami na całym świecie, która pozwala opowiedzieć historię sztuki ulicznej międzynarodowej społeczności, dzięki globalnej platformie Google Cultural Institute. - powiedział Amit Sood, Dyrektor Google Cultural Institute.
Uczestnictwo w Projekcie dało nam szanse pokazać niesamowite prace artystów z nami pracujących i pokazać, że często szare ulice miast mogą zmienić się w miejsce przepełnione magią sztuki. Dzięki projektowi docieramy natychmiast do milionów osób na całym świecie. Internauci mogą zobaczyć nasze murale, każdy ich detal, otoczenie, nie będąc nigdy w Łodzi. Wierzymy że zachęci to ludzi żeby stanęli oko w oko z tymi dziełami. – mówi Teresa Latuszewska Syrda, Prezes Fundacji Urban Forms.
Współpraca z Fundacją Urban Forms jest już kolejnym partnerstwem Google Cultural Institute z polskimi instytucjami kultury. Stworzony w 2011 roku, Google Cultural Institute, ma na celu digitalizację ważnych zasobów kultury i historycznych materiałów, aby stały się powszechnie dostępne zarówno w języku polskim, jak i angielskim. Globalna platforma
współpracuje z ponad 400 innymi
instytucjami kultury z ponad
50 krajów. W ramach Google Cultural Institute funkcjonuje Google Art Project, którego celem jest prezentowanie kolekcji arcydzieł i obiektów muzealnych online. Dzięki niemu internauci na całym świecie mogą oglądać zbiory z ponad 300 instytucji partnerskich Google Art Project np. nowojorskiego
MoMA i
Metropolitan Museum of Art, paryskiego
Muzeum Orsay,
Muzeum Sztuki Islamskiej w Katarze czy
Narodowej Galerii Sztuki Współczesnej w Delhi, a także wybrane eksponaty z
Muzeum Sztuki w Łodzi i
Muzeum Pałacu w Wilanowie. Łącznie w ramach Google Art Project internauci mogą podziwiać ponad 57 tysięcy dzieł sztuki i prawie 6 milionów obiektów muzealnych (dokumentów, zdjęć archiwalnych) autorstwa ponad 8 tysięcy artystów. Dzięki technologii Street View internauci mogą również
wirtualnie zwiedzać wnętrza prawie 100 muzeów, np.
Muzeum Izraela w Jerozolimie,
Biały Dom,
MoMa,
Narodowe Muzeum Korei,
Pałac w Wersalu czy
Rosyjskie Muzeum Narodowe w Sankt Petersburgu. Co więcej, wiele muzeów udostępniło swoje dzieła sztuki w gigapikselowej (w sumie 74 arcydzieła) lub wysokiej rozdzielczości, dzięki czemu trudno dostrzegalne szczegóły stały się bardzo wyraźne, jak w przypadku małych postaci na zniszczonej konstrukcji w obrazie
Bruegela Wieża Babel, detali arcydzieła
Seurata Niedzielne popołudnie na wyspie Grande Jatte czy miniatury osób w rzece na obrazie
Widok Toledo El Greka lub poszczególnych punktów na malowidle
Seurata Grandcamp, wieczór.
Ze wszystkich eksponatów, zarówno dzieł sztuki, dokumentów historycznych czy zdjęć najpiękniejszych miejsc świata dostępnych na Google Cultural Institute, każdy internauta może stworzyć autorską kolekcję i udostępniać ją innym osobom. Stworzenie własnej wystawy jest bardzo proste. Pierwszym krokiem jest zalogowanie się do Konta Google, aby system mógł zapamiętać daną kolekcję. Następnie przeglądając bogate zasoby Google Cultural Institute, wystarczy zapisywać wybrane dzieła sztuki i eksponaty, klikając na przycisk “+”. Lista zebranych prac będzie dostępna na dole ekranu (Zapisane +). Po kliknięciu w to miejsce albo w Moje galerie na górze po prawej stronie, można utworzyć, edytować i udostępniać swoje kolekcje szerokiej publiczności.
Nowe wystawy można obejrzeć na stronie
www.google.com/culturalinstitute.
***
Dodatkowe informacje:
Google
Google jest globalnym liderem technologicznym, skupiającym się na dostarczaniu rozwiązań, które ułatwiają ludziom dostęp do informacji. Innowacje Google w zakresie wyszukiwania w internecine i reklamy sprawiły, że strona firmy jest najpopularniejszym miejscem w sieci, a marka jedną z najbardziej rozpoznawalnych na świecie.
Kontakt dla mediów
Maria Kotowska, Havas PR Warsaw
maria.kotowska@havasww.com
Tel: 605 601 048
Etykiety: Poland press center, Polish