Google

Centrum prasowe

  1. Wszystko o Google
  2. Centrum prasowe
  3. Komunikaty prasowe
  4. Informacja prasowa

Katalog Kompetencji Cyfrowych - jak skutecznie wykorzystywać umiejętności internetowe do rozwoju biznesu

Centrum Cyfrowe i Google prezentują Katalog Kompetencji Cyfrowych, który ma pomóc firmom określić ich indywidualne potrzeby w zakresie e-umiejętności w powiązaniu z konkretnymi korzyściami, jakie może uzyskać przedsiębiorca.

Centrum Cyfrowe i Google prezentują Katalog Kompetencji Cyfrowych, który może służyć jako narzędzie kształtowania e-umiejętności pracowników sektora MŚP. Najważniejszym założeniem katalogu jest pomóc firmom określić ich indywidualne potrzeby w zakresie umiejętności cyfrowych, ponieważ każda z nich ma różne oczekiwania, motywacje oraz możliwości. Katalog wyróżnia sześć kluczowych obszarów działania firm w internecie oraz trzy naczelne korzyści, przez pryzmat których przedsiębiorca określa potrzebne mu kompetencje.
Wśród kluczowych obszarów wyróżniono: sprzedaż, komunikacja i promocja, produkt i usługa, klienci, rynek i konkurencja oraz prowadzenie firmy. Z kolei naczelne korzyści to: oszczędność czasu, oszczędność pieniędzy i wypracowywanie zysków. Tak skonstruowany katalog pozwala wypracować indywidualną ścieżkę rozwijania kompetencji cyfrowych każdej firmy.  

Wyszliśmy z założenia, że firmy różnią się między sobą, nie ma więc jednego uniwersalnego zestawu umiejętności cyfrowych, który jest im niezbędny. Traktowanie wszystkich w ten sam sposób jest więc nieefektywne, dlatego nasz modułowy katalog pozwala wypracować indywidualną ścieżkę rozwijania kompetencji cyfrowych i pomóc firmom zdefiniować, jak mają wykorzystać technologie dla  rozwoju firmy w tych obszarach, które uznają one za kluczowe. Nasz katalog opiera się więc na założeniu, że kompetencje cyfrowe nie są celem same w sobie - mają służyć rozwijaniu przedsiębiorczości.- powiedziała Justyna Jasiewicz, szefowa działu badań, Centrum Cyfrowe: Projekt Polska.

W procesie ucyfrawiania firm dużym wyzwaniem jest edukacja oraz szkolenie pracowników z zakresu kompetencji cyfrowych, tym bardziej, że w kontekście jednolitego rynku cyfrowego poziom przyswojenia technologii i przede wszystkim umiejętności cyfrowych przez przedsiębiorców będzie przesądzał o ich sukcesie lub porażce. Google, w ramach ogłoszonego w zeszłym roku programu Internetowe Rewolucje, zapewnia bezpośrednie wsparcie polskim przedsiębiorcom w rozwoju tych umiejętności, które mogą przesądzić o dalszym rozwoju i sukcesie ich firm na rynku europejskim,
a nawet globalnym.

Wciąż zmieniają się umiejętności, jakie trzeba opanować, by znaleźć dobrą pracę lub prowadzić dochodową firmę. Niezbędne stają się kompetencje cyfrowe. Każdy powinien mieć szansę na ich zdobycie, dlatego uruchomiliśmy edukacyjną platformę online - internetowerewolucje.pl. Dostępne na stronie szkolenia pomagają zdobyć wiedzę, potrzebną do rozwoju firmy w internecie, a opracowany przez Centrum Cyfrowe katalog jest doskonałym narzędziem, które pozwala przedsiębiorcom precyzyjnie zdefiniować swoje potrzeby i wyznaczyć drogę cyfrowego doskonalenia - powiedziała Agnieszka Hryniewicz-Bieniek, dyrektor zarządzająca Google Polska.

Rok temu Google ogłosił inwestycję 25 mln euro w stworzenie programów edukacyjnych i platformy
do nauczania umiejętności cyfrowych, by do końca 2016 roku przeszkolić 1 milion Europejczyków, również w Polsce, pomagając im w zdobyciu kluczowych umiejętności cyfrowych. W ubiegłym tygodniu, na brukselskiej konferencji dla przedsiębiorców “Digital skills - creating economic growth across Europe”, Matt Brittin, Prezes Google w regionie EMEA, podwoił wcześniejsze zobowiązanie i zadeklarował, że Google zamierza do końca bieżącego roku przeszkolić 2 miliony przedsiębiorców. W ramach inicjatywy w Polsce ruszyła bezpłatna platforma edukacyjna internetowerewolucje.pl.
W ciągu pierwszych trzech miesięcy na stronie zarejestrowało się ponad 40 000 użytkowników,
a z kursu online skorzystało 9000 osób. 2500 przedsiębiorców wzięło także udział w indywidualnych warsztatach z ekspertami, podczas których mogli w praktyce nauczyć się, jak wykorzystać potencjał internetu w swoim biznesie. Równolegle rozpoczęła się współpraca z uczelniami. Na uniwersytetach
w Warszawie, Katowicach, Krakowie, Poznaniu i Wrocławiu zorganizowano warsztaty z zakresu marketingu online. W tym roku Google planuje zorganizować spotkania na 10 największych uczelniach i objąć programem 50 000 studentów.

Bezpłatna platforma edukacyjna od Google

Platforma internetowerewolucje.pl pomaga przedsiębiorcom wykorzystać potencjał internetu, niezależnie od ich obecnego poziomu umiejętności i celów biznesowych. Wystarczy odwiedzić stronę internetowerewolucje.pl i skorzystać ze zgromadzonych na niej materiałów edukacyjnych. Kurs online składa się z 89 lekcji podzielonych na 23 tematy. Każde z prezentowanych zagadnień składa się z kilku filmów wprowadzających i rozwijających dane zagadnienie. Łącznie to prawie 8 godzin materiałów wideo, w których wiedzę przekazuje 4 ekspertów, a 3 przedstawicieli firm opowiada, jak w praktyce rozwija swój biznes dzięki umiejętnościom internetowym.
Wirtualne warsztaty są zróżnicowane tematycznie i dotyczą m.in. narzędzi do analizy danych, aplikacji mobilnych czy skutecznego wykorzystywania potencjału mediów społecznościowych. Platforma pozwala na indywidualne dopasowanie materiału w zależności od stopnia wiedzy użytkownika; zawiera treści zarówno dla tych, którzy stawiają pierwsze kroki w świecie internetu jak i dla tych, którzy posiadają już pewną wiedzę w tym zakresie. Na zakończenie każdego działu przygotowane są krótkie testy i powtórki. Po przejściu i zaliczeniu wszystkich etapów nauki otrzymuje się certyfikat poświadczający uczestnictwo w szkoleniu. Na platformie można znaleźć także odsyłacze do omawianych narzędzi przydatnych podczas rozpoczynania działalności w internecie. Poza narzędziami Google, internetowy kurs oferuje także obiektywny przegląd różnych innych rozwiązań przydatnych dla przedsiębiorców.

Jedną z firm, które skorzystały z programu Internetowe Rewolucje jest firma Szumisie, produkująca szumiące misie ułatwiające noworodkom i niemowlętom zasypianie. Wiedziałam, że mam dobry produkt, ale nie wiedziałam, jak opowiedzieć o nim światu. Dzięki kursom zdobyłam ogromną wiedzę dotyczącą tego, jak sprzedawać w internecie, poznałam też wiele narzędzi, które do tej pory były dla mnie obce. Po skorzystaniu z programu w ciągu jednego miesiąca zauważyłam 20-procentowy wzrost sprzedaży, a także ruszyłam ze sprzedażą Szumisiów w Niemczech, na Litwie, Łotwie i Estonii. Obecnie przygotowujemy się już do sprzedaży Szumisów w Chinach i Rosji - mówi Anna Skórzyńska, współwłaścicielka firmy.