Katalog Kompetencji Cyfrowych - jak skutecznie wykorzystywać umiejętności internetowe do rozwoju biznesu
Centrum
Cyfrowe i Google prezentują Katalog Kompetencji Cyfrowych, który ma pomóc
firmom określić ich indywidualne potrzeby w zakresie e-umiejętności w powiązaniu z konkretnymi korzyściami, jakie może uzyskać przedsiębiorca.
Centrum Cyfrowe i Google
prezentują Katalog Kompetencji Cyfrowych, który może służyć jako narzędzie
kształtowania e-umiejętności pracowników sektora MŚP. Najważniejszym założeniem
katalogu jest pomóc firmom określić ich indywidualne potrzeby w zakresie umiejętności cyfrowych, ponieważ każda z nich ma różne oczekiwania,
motywacje oraz możliwości. Katalog wyróżnia sześć kluczowych obszarów działania
firm w internecie oraz trzy naczelne korzyści, przez pryzmat których
przedsiębiorca określa potrzebne mu kompetencje.
Wśród kluczowych obszarów wyróżniono: sprzedaż, komunikacja i promocja, produkt
i usługa, klienci, rynek i konkurencja oraz prowadzenie firmy. Z kolei naczelne
korzyści to: oszczędność czasu, oszczędność pieniędzy i wypracowywanie zysków.
Tak skonstruowany katalog pozwala wypracować indywidualną ścieżkę rozwijania
kompetencji cyfrowych każdej firmy.
Wyszliśmy
z założenia, że firmy różnią się między sobą, nie ma więc jednego uniwersalnego
zestawu umiejętności cyfrowych, który jest im niezbędny. Traktowanie wszystkich
w ten sam sposób jest więc nieefektywne, dlatego nasz modułowy katalog pozwala
wypracować indywidualną ścieżkę rozwijania kompetencji cyfrowych i pomóc firmom
zdefiniować, jak mają wykorzystać technologie dla rozwoju firmy w tych obszarach, które uznają one za
kluczowe. Nasz katalog opiera się więc na założeniu, że kompetencje cyfrowe nie są celem same w sobie - mają służyć rozwijaniu
przedsiębiorczości.- powiedziała Justyna
Jasiewicz, szefowa działu badań, Centrum Cyfrowe: Projekt Polska.
W procesie ucyfrawiania firm dużym wyzwaniem jest edukacja
oraz szkolenie pracowników z zakresu kompetencji cyfrowych, tym bardziej, że w kontekście jednolitego rynku cyfrowego poziom przyswojenia
technologii i przede wszystkim umiejętności cyfrowych przez przedsiębiorców
będzie przesądzał o ich sukcesie lub porażce. Google, w ramach ogłoszonego w
zeszłym roku programu Internetowe Rewolucje, zapewnia bezpośrednie wsparcie
polskim przedsiębiorcom w rozwoju tych umiejętności, które mogą przesądzić o
dalszym rozwoju i sukcesie ich firm na rynku europejskim,
a
nawet globalnym.
Wciąż
zmieniają się umiejętności, jakie trzeba opanować, by znaleźć dobrą pracę lub
prowadzić dochodową firmę. Niezbędne stają się kompetencje cyfrowe. Każdy
powinien mieć szansę na ich zdobycie, dlatego uruchomiliśmy edukacyjną
platformę online - internetowerewolucje.pl. Dostępne na stronie szkolenia pomagają zdobyć wiedzę, potrzebną do rozwoju firmy w
internecie, a opracowany przez Centrum Cyfrowe katalog jest doskonałym narzędziem,
które pozwala przedsiębiorcom precyzyjnie zdefiniować swoje potrzeby i
wyznaczyć drogę cyfrowego doskonalenia -
powiedziała Agnieszka Hryniewicz-Bieniek, dyrektor zarządzająca Google Polska.
Rok
temu Google ogłosił inwestycję 25 mln euro w stworzenie programów edukacyjnych
i platformy
do nauczania umiejętności cyfrowych, by do końca 2016 roku przeszkolić 1 milion
Europejczyków, również w Polsce, pomagając im w zdobyciu kluczowych
umiejętności cyfrowych. W ubiegłym tygodniu, na brukselskiej konferencji dla
przedsiębiorców “Digital skills - creating economic growth across Europe”, Matt
Brittin, Prezes Google w regionie EMEA, podwoił wcześniejsze zobowiązanie i zadeklarował, że Google zamierza do końca bieżącego roku przeszkolić 2
miliony przedsiębiorców. W ramach inicjatywy w Polsce ruszyła bezpłatna
platforma edukacyjna internetowerewolucje.pl.
W ciągu pierwszych trzech miesięcy na stronie zarejestrowało się ponad 40 000
użytkowników,
a z kursu online skorzystało 9000 osób. 2500 przedsiębiorców wzięło także
udział w indywidualnych warsztatach z ekspertami, podczas których mogli w
praktyce nauczyć się, jak wykorzystać potencjał internetu w swoim biznesie.
Równolegle rozpoczęła się współpraca z uczelniami. Na uniwersytetach
w Warszawie, Katowicach, Krakowie, Poznaniu i Wrocławiu zorganizowano warsztaty
z zakresu marketingu online. W tym roku Google planuje zorganizować spotkania
na 10 największych uczelniach i objąć programem 50 000 studentów.
Bezpłatna platforma edukacyjna od Google
Platforma internetowerewolucje.pl pomaga przedsiębiorcom
wykorzystać potencjał internetu, niezależnie od ich obecnego poziomu
umiejętności i celów biznesowych. Wystarczy odwiedzić stronę
internetowerewolucje.pl i skorzystać ze zgromadzonych na niej materiałów
edukacyjnych. Kurs online składa się z 89 lekcji
podzielonych na 23 tematy. Każde z prezentowanych zagadnień składa się z kilku filmów wprowadzających i rozwijających dane zagadnienie. Łącznie to
prawie 8 godzin materiałów wideo, w których wiedzę przekazuje 4 ekspertów, a 3
przedstawicieli firm opowiada, jak w praktyce rozwija swój biznes dzięki umiejętnościom internetowym.
Wirtualne
warsztaty są zróżnicowane tematycznie i dotyczą m.in. narzędzi do analizy
danych, aplikacji mobilnych czy skutecznego wykorzystywania potencjału mediów
społecznościowych. Platforma pozwala na indywidualne dopasowanie materiału w
zależności od stopnia wiedzy użytkownika; zawiera treści zarówno dla tych,
którzy stawiają pierwsze kroki w świecie internetu jak i dla tych, którzy
posiadają już pewną wiedzę w tym zakresie. Na zakończenie każdego działu
przygotowane są krótkie testy i powtórki. Po przejściu i zaliczeniu wszystkich
etapów nauki otrzymuje się certyfikat poświadczający uczestnictwo w szkoleniu.
Na platformie można znaleźć także odsyłacze do omawianych narzędzi przydatnych podczas rozpoczynania działalności w
internecie. Poza narzędziami Google, internetowy kurs oferuje także obiektywny
przegląd różnych innych rozwiązań przydatnych dla przedsiębiorców.
Jedną
z firm, które skorzystały z programu Internetowe Rewolucje jest firma Szumisie,
produkująca szumiące misie ułatwiające noworodkom i niemowlętom zasypianie. Wiedziałam,
że mam dobry produkt, ale nie wiedziałam, jak opowiedzieć o nim światu. Dzięki
kursom zdobyłam ogromną wiedzę dotyczącą tego, jak sprzedawać w internecie,
poznałam też wiele narzędzi, które do tej pory były dla mnie obce. Po skorzystaniu z programu w ciągu jednego miesiąca zauważyłam
20-procentowy wzrost sprzedaży, a także ruszyłam ze sprzedażą Szumisiów w
Niemczech, na Litwie, Łotwie i Estonii. Obecnie przygotowujemy się już do
sprzedaży Szumisów w Chinach i Rosji - mówi Anna Skórzyńska,
współwłaścicielka firmy.
Etykiety: Poland press center, Polish